Friday, October 31, 2008

Natalie Portman´s shaved head


Jag är sjukt sugen på att raka av mig håret, eller ja, åtminstone klippa det kort. Nu är jag visserligen övertygad om att jag kommer vara skitful i det, men jag villl bara strunta i det och göra nånting överilat, impulsivt och symboliskt för en gång skull. Om jag nu skulle göra det, skulle det vara för att bli av med min ångest över att jag inte är vacker nog, inte är sexig nog, att jag inte är kvinna nog. Men vem fan bestämmer vem som är kvinna, och hur en kvinna ska se ut för att passa in i den stilmall som utformats till oss? Hela mitt liv har jag klätt ut mig, förklätt, maskerat och gjort mig själv till den kvinna samhället vill att jag ska vara. Jag pratar så vackert och kärleksfullt om att pissa på hela det genussamhälle vi lever i, mår dåligt över att särbehandlas, nervärderas, att alltid känna mig som ett objekt, men vad gör jag för att förändra det? Ingenting.
Därför har jag nu, nästan, bestämt mig för att det blir av. Jag och Daniel tummade idag på att vi skulle klippa samma frisyr, så jag antar att jag gör det nästa vecka. Kanske, kanske, kanske. Om jag vågar ge samhället fingret.

1 comment:

Roger said...

:-/ Din ångest är ganska obefogad. RIP Lurvet :(